EGESZSÉGES ÉLETMÓDRA NEVELÉS AZ 1. A OSZTÁLYBAN
Témahét
Helyszín: Petőfi Sándor Ált Isk. és AMI Mezőfalva
A megvalósítás időpontja: 2020. október 2-9.
Résztvevők: Nagyné Garai Olga, Klopcsik Klaudia tanítók, Baratiné Hevesi Irén pedagógiai asszisztens, és az 1.a osztály tanulói.
Számunkra fontos, hogy egészségesek, teherbíróak, jókedvűek legyünk a mindennapokban.
Az ismeretek elsajátítását egy egész heti projekt keretében valósítottuk meg, tanórákon és SZIT-eken.
A korona vírus
Járvány idején teljesen normális, ha szomorú vagy, rémült, aggódsz vagy dühöt érzel. Tudd, hogy nem vagy egyedül, sok hozzád hasonló gyerek éli át azt, amit te.
(Beszélgetőkör)
- Nagy kihívást jelent ez a helyzet a gyerekek számára. A sokféle, és nagy mennyiségű információ között kell eligazodniuk, megérteniük, ami most körülöttük zajlik.
- Az UNICEF az oldalán öt pontban foglalta össze a fontosabb tudnivalókat, melyek röviden ezek: hallgassuk meg a gyerekeket, ragaszkodjunk a tényekhez, beszéljünk a lehetőségekről, legyünk tudatosak és figyeljünk a hatóságok tanácsaira. Mivel az adott szituációban nemcsak nagyobb fizikai, hanem nagyobb érzelmi biztonságra is szükségük van a gyerekeknek, ezért nagyon lényeges a velük való kommunikáció. Időt kell adnunk nekik az esetleges félelmeikről való beszélgetésre, őszintének kell lennünk velük, de ne felejthetjük el, hogy nem kis felnőttekkel, hanem gyerekekkel van dolgunk.
- Humorral is magyarázhatunk.
Egy jópofa kísérlet: A feketebors esete a szappannal
Fekete bors, víz és szappan segítségével szemléltettem a gyerekeknek, hogy mi történik, ha nem mosnak kezet szappannal, hogyan tapadnak meg rajtuk a vírusok (vagyis a borsszemek), és mi lesz akkor, ha a szappan messzire űzi őket. (Forrás: Facebook)(Tevékenykedtetés)
1.Helyes viselkedés vírushelyzetben
Szerintem fontos a tálalás! Nem megijeszteni kell a gyerekeket, hanem felkelteni az érdeklődésüket. Ez pedig azért fontos, hogy megértsék a szabályokat, vagyis a gyakori kézmosás, a távolságtartás, a zsebkendőhasználat és a többi elővigyázatosság fontosságát. Ezt egy képsorozat segítségével valósítottuk meg, amit beszélgetésünk után a folyosón helyeztünk el, hogy a többi osztály is tanulmányozhassa.
- Ne bízzuk a képzeletre! Szerettem volna egy hiteles forrást! Tökéletes példa Dr. König Róbert videója, aki szuper kedves doki bácsiként beszél a gyerekekhez a koronavírusról az ő nyelvükön.
Dr. Kőnig Róbert videója gyerekeknek: https://www.youtube.com/watch?v=guTr4vpFr_4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2RiKHFqVJZiK4bJdOS9TFJwdzQPhKWc3DNVoS_D-oII9ihix_jWPkXYg (Mozizás)
Találtam egy képregényt is:
file:///C:/Users/Nagyn%C3%A9GaraiOlga/Desktop/Koronav%C3%ADrusr%C3%B3l-gyerekeknek-kisebbeknek.pdf (Mozizás)
Feladatunk csökkenteni a szorongást, és a stresszt. Úgy érzem folyamatos munkával sikerül célunkat megvalósítani!
2.Mozogjunk, sportoljunk!
-A szabadidő helyes eltöltése- rollerezés az iskolaudvaron
-A tiszta, friss levegőn való mozgás fontosságának tudatosítása.
3.Egészség, ápoltság
A tisztaság fél egészség!
-Tisztálkodj! Mikor? Hogyan? Mivel?
-Képek segítségével felsorolják a gyerekek a tisztálkodás eszközeit.
-Elsajátítják a fogmosás helyes módját, és az orrfújás helyes technikáját.(Beszélgetés, feladatlap, tevékenykedtetés)
4.Táplálkozz helyesen!
-Az egészséges táplálkozási szokások, ismeretek, tevékenységek bemutatása.
-Melyik étel egészségesebb?
-Hogyan állítanád össze napi étrendet?
-Tablók készítése a különböző ételcsoportokról.
-Nyugodt étkezés, alapos rágás.
-Melyikből többet, melyikből kevesebbet?
-Az étkezések ideje, rendszeresség.
-Nyers és főtt ételek, vitaminok.
-Szerinted milyen ital a legegészségesebb egy gyerek számára? Rostos gyümölcslé, szénsavas üdítőital, víz, ásványvíz?
-Milyen italokat nem fogyaszthat egy gyerek?
-A ti családotokban milyen élelmiszerekből fogy a legtöbb? Milyen italokat fogyasztotok leggyakrabban?
-A gyümölcsöt folyó vízzel mosd meg!
-Az esti fogmosás után már ne egyél! (Beszélgetés, tablókészítés, feladatlap, dramatizálás)
- Számunkra fontos, hogy mindennap fogyasszunk zöldséget, gyümölcsöt! A szülők által felajánlott gyümölcs és zöldség pedagógiai asszisztensük gusztosos tálalásában kerül asztalunkra.
Mindennap egy alma, az orvost távol tartja!
5.Rendszerezés, összegzés
Életmód:
- helyes napirend
- elegendő alvás
- tiszta levegő
- sport
- mozgás.
Készítette: Nagyné Garai Olga
2019/2020.
készítette: Kollár Hajnalka
Mezőfalva
2020. június
A 2019/2020-as tanév programjai közé is komoly, új és már „megszokott” eseményeket terveztünk. Terveztünk, amelyeket aztán az Élet jócskán felülírt, de igyekeztünk kihozni belőle a legtöbbet……
Augusztus végén a munkaközösségi megbeszéléseken sorra vettük az éves feladatokat, felosztottuk egymás között a tevékenységeket, határidőket szabtunk, ötleteltünk. Ezek a megbeszélések adnak helyt annak, hogy minden munkaközösség aktívan részt vegyen a fenntarthatóságra nevelésben, hogy szerves része legyen az ökoiskolai munkának.
Az első program a tanévben az Autómentes Világnap volt, melyen a Diákönkormányzat és a 8. évfolyamos fiúk vettek részt tevékenyen. Ezen a napon számlálóbiztosok lepték el a parkolókat, és azt figyelték, ki, mivel érkezik iskolába. A számlálóbiztosok eredménye alapján picit elkeserítő a helyzet, hiszen falusi környezetben élő gyermekekről lévén szó, igen kényelmesek! Sok gyermeket szállítanak autóval az intézménybe reggelente.
Október 4-én Pákozdra kirándult az egész felső tagozat, ahol a magyar történelemmel ismerkedtünk, és a Hazafiság Iskolája program keretében még fapuskával is harcoltunk! A Velencei-tó és hegység közelsége, az ottani növény- és állatvilág, az a meseszép környezet és a jó idő tette lehetővé, hogy egy fantasztikus napot tölthessünk el együtt!
A papírgyűjtéssel meggyűlt a bajunk az idei tanévben, sajnos nagyon kiszolgáltatottak vagyunk az időjárással szemben, emiatt az időpont többször is módosításra szorult. De azért csak sikerült!
A november-december mindig nagyon mozgalmas a mezőfalvi suliban. Idén sem volt ez másképp! A TreeDependent – Fákkal felelősen! programon keresztül tíz őshonos gyümölcsfával gazdagodott iskolánk kertje, melyet a legkisebbek Balázs bácsi vezetésével elültettek.
A disznóvágás már-már hagyomány iskolánkban, a gyerekek mindig nagyon várják ezt a napot. A Mezőfalvi Gazdakör felajánlásával és közreműködésével a gyerekek megismerkedhetnek a húsfeldolgozás lépéseivel, a hatósági állatorvos pedig rendhagyó biológiaórát (anatómiaórát) tart. A nap zárásaként friss és ízletes ebéddel vendégelnek meg bennünket. Ezen a napon (is) a szülők (is) tevékenyen részt vesznek a feladatokban.
Fontosnak tartjuk a jövő nemzedékének egészségét is, ezért december 4-én dohányzásellenes interaktív előadáson vehettek részt a 6-7-8. évfolyamosok a dunaújvárosi Egészségfejlesztési Intézet munkatársának jóvoltából. A szakember segítségével, osztályonként ismerkedhettek meg a függőség kialakulásával, a dohányzás egészségre káros hatásaival. December 6-án pedig újraélesztési gyakorlaton vettek részt a 8. évfolyamosok, mely már szintén hagyomány nálunk. Lényeges, hogy tisztában legyenek a gyerekek a segítségnyújtás alapjaival, hisz erre az embernek bármikor, bárhol szüksége lehet! A Magyar Vöröskereszt Dunaújváros Területi Szervezetének vezetője, Feth Katalin vezette a gyakorlatot.
Az adventi, karácsonyi időszak után következett a félév lezárása, majd keserűen vettük tudomásul márciusban, hogy bizony a tavaszi jeles napok, túrák, projektek más keretek között kell, hogy megvalósuljanak. A járvány miatt módosítani kellett a tervet.
A kollégák kreativitásának köszönhetően a Víz Világnapján sem maradtak a gyerekek érdekes előadások, feladatok, rejtvények nélkül. A környezet- és természetismeretet, technikát, rajzot tanító kollégák változatos feladatokat adtak a gyerekeknek a digitális oktatás során. A Föld Napi túra most elmaradt, és a Madarak és Fák Napja is interaktív határozó app-okkal való ismerkedéssel, otthon elkészíthető memóriakártyákkal, stb. telt.
Reméljük, hogy az őszre áttett Fenntarthatósági Témahét tényleg megvalósul, valós időben, az iskolában.
Tavasz végén, az Internetnek köszönhetően, egy kérdőív segítségével próbáltuk megszámlálni a mezőfalvi fecskéket. Ezt szeretnénk a következő években is folytatni, hogy lássuk, hogyan változik az állomány mérete.
A következő évet is hasonlóan színesre, és élménydúsra tervezzük, megtartva a régi hagyományokat, és beillesztve az új tevékenységeket. Bízunk benne, hogy semmi sem akadályoz minket majd abban, hogy iskolánk tanulói számtalan ismerettel gazdagodjanak!
Dokumentumok
- Ökoiskolai munkaterv 2019/2020.: https://drive.google.com/file/d/1l3gRKD5p73xq3KDL1MQ8HGWlJrzSuChh/view?usp=sharing
- Honlap – Ökoiskola aloldal: http://www.mezofalvaisk.hu/index.php/okoiskola