Nyomtatás

Iskolai oktatásunkban, nevelésünkben lényeges elem a szegregáció megszüntetése, a diszkrimináció-mentes oktatási gyakorlat kialakítása, működtetése, hisz minden gyermek és tanuló számára hasznos a fogyatékos embertársak életkörülményeinek, nehézségeinek, örömeinek, továbbá más társadalmi csoportok, etnikumok életszokásainak, hagyományainak megismerése. Célunk nem a különbözőségek „lefaragása”, hanem az egyes tanulók hátrányainak csökkentése, az egyenlő esélyek biztosítása.

 

Fontos hangsúlyozni, hogy az inkluzív nevelés megvalósítása nehéz, az egész intézményt érintő feladat, melybe bevonjuk az oktatás valamennyi szereplőjét annak érdekében, hogy hozzájáruljunk egy elfogadóbb társadalom kialakulásához.

 E törekvésünk egyik eleme a Fogyatékosok Világnapjához kapcsolódó programsorozat.

Mi azt valljuk, és igyekszünk továbbadni tanulóinknak, hogy a fogyatékos emberekkel kapcsolatos törődés, elfogadás erősítése valamennyiünk érdeke, hisz közvetve, vagy közvetlenül érintettek vagyunk ez ügyben. Családban, baráti körben találkozhatunk koraszülött vagy oxigénhiányos kisbabákkal, tartós károsodást szenvedett gyerekekkel, ismerünk autistákat, nagyothallókat vagy siketeket, gyengénlátókat, vakokat és mozgáskorlátozott gyermekeket, felnőtteket, akik vagy születésüktől fogva sérültek, vagy később, valamilyen súlyos betegség, baleset nyomán váltak fogyatékossá. Ezek a dolgok tanulóink körében ma már a hétköznapok természetes velejárói, de évente legalább egy alkalommal érdemes különös figyelmet szentelni fogyatékos embertársainknak.

A Világnap alkalmából az idén is kiállítás készül az iskola aulájában, mely bemutatja az egyes fogyatékosságtípusokat, és olyan embereket, akik meglévő sérülésük, fogyatékosságuk ellenére is világhírűek, sikeresek. A pedagógusok és a gyerekek megosztják gondolataikat a másságról, melyhez megható, tanulságos idézeteket, fotókat, fogyatékos gyermekeket nevelő szülők verseit gyűjtik össze.   

 

Hétfőn – figyelembe véve a gyerekek életkori sajátosságait – érdekes feladatokkal vártjuk a tanulókat, s végigvezetjük őket szinte valamennyi sérüléstípus megtapasztalásán, melyek reményeink szerint hozzásegítik őket a fogyatékos emberek mindennapjainak megéléséhez.

Az alsó tagozatosok játékos formában ismerkednek meg azokkal a helyzetekkel, amikor egy-egy érzékszerv sérül, korlátozottá válik. A feladatok megoldása közben nagyban támaszkodunk a tapintás, a szaglás, a hallás útján szerzett információk pontos meghatározására. Sor kerül olyan feladatok megoldására is, melyeket az egyik végtag kiiktatásával kell majd megoldani. Az alsósok megismerkedhetnek a fejegér és a szemegér használatával, melyet mozgássérült tanulótársuk mutat be nekik.

A felső tagozatos diákok a tornatermet veszik birtokba, ahol 5 színtéren várják őket a különböző feladatok. Az idei év fő témája a fogyatékos ember és az őt segítő, egészséges társ együttműködése. A gyerekek kipróbálhatják a könyöksín használatát, továbbá megtapasztalhatják a kerekes székkel való közlekedés nehézségeit is. A feladatmegoldások során alkalmazniuk kell a nonverbális kommunikációt is.

Mind az alsós, mind a felsős diákok használni fogják a Braille ABC jelrendszerét 1-1 feladat keretében.

Természetesen nem maradhat ki a feladatok sorából a tavaly nagy sikert aratott szájjal és lábbal festés sem. Az elkészült alkotások a kiállítást színesítik majd.

Az 5. órában – a délelőtti program zárásaként – a 4.a osztály tanulói a Wirle-wurle c. színdarabot adják elő, hantosi tanulóink és az énekkar egy-egy műsorszámmal örvendeztetnek meg bennünket és a hozzánk ellátogató vendégeket.

A program azonban itt nem ér véget, hisz nagy örömünkre elfogadta meghívásunkat a budapesti Parafónia együttes is, akik délután 16:30-kor koncerteznek iskolánk aulájában.

 

SZERETETTEL VÁRUNK MINDEN ÉRDEKLŐDŐT!